27 Νοε 2018



Διαχείριση μελισσιών μέσα στο μελισσοκομικό έτος για ικανοποιητικά αποτελέσματα παραγωγής.

Σε πόσες νομές, μπορεί να πάει ένας μέσος μελισσοκόμος, σε μία καλή χρονιά και με τι αποτελέσματα;
Με αφορμή αυτή την ερώτηση, ενός φίλου θέλω να πω δύο λόγια, δικές μου σκέψεις και συμπεράσματα που έχω υιοθετήσει σαν μελισσοκόμος.
Μου αρέσει η φύση, έχω γοητευθεί από την κοινωνία των μελισσιών και θέλω να ασχοληθώ!!
Τέλεια... θα πάρω 50 μελίσσια και ξεκινάω!! Οπότε πόσο μέλι, θα πάρω; 
Δίνει 20 κιλά περίπου το μελίσσι, επί 50 μελίσσια που έχω, σύνολο 1000 κιλά!!
Αυτό ήταν το σλόγκαν, όταν εγώ ξεκινούσα, την ενασχόλησή μου με την μελισσοκομία.
Και σε ερώτηση πόσα έξοδα, έχει ένα μελίσσι μέσα στο έτος, η απάντηση ήταν πάγια.
Έλα μωρέ, τι να έχει, τίποτα.
Εγώ όμως έχω ξεπεράσει αυτό το στάδιο, δεν είμαι στην αρχή και θέλω να μάθω, πόσο μέλι μπορώ να πάρω με 50 μελίσσια. 
Εξαρτάται που ασκείς την μελισσοκομία, γεωγραφικό προσδιορισμό δηλαδή.
Παλαιότερα υπήρχαν έρευνες, κάποια στιγμή είχε πέσει το μάτι μου, για τα έξοδα που έχει ο μελισσοκόμος ανά νομό.
Η Αχαία ήταν από τους ακριβότερους νομούς, στον κλάδο, μάλλον λόγω μετακινήσεων.
Στην Β. Ελλάδα τα πράγματα ήταν πιο απλά, γιατί υπάρχουν πολλές ανθοφορίες συνεχόμενες, με ότι αυτό συνεπάγεται!!
Είμαι σε καλή περιοχή, θα πάω καλά;
Αν ξέρεις τους μελισσοκομικούς χειρισμούς, αρκετά καλά, έχεις ελπίδες να έχεις μία καλή παραγωγή.
Ναι αλλά ο τάδε, με τα ίδια μελίσσια, πήρε πολύ περισσότερο μέλι από εμένα, στην ίδια ανθοφορία που πήγαμε.
Προφανώς έχει καλύτερη γνώση των μελισσοκομικών χειρισμών από εσένα.
Κάναμε τους ίδιους χειρισμούς αλλά στην ανθοφορία του θυμαριού, αυτός πήγε εκεί και εγώ πήγα αλλού, δεν είχαμε τις ίδιες αποδόσεις, πήγε πολύ καλύτερα!!
Και εδώ βγαίνει το συμπέρασμα ότι δεν φτάνουν, οι μελισσοκομικοί χειρισμοί, αλλά πρέπει να έχουμε και βασικές γνώσεις των ανθοφοριών, και της περιοχής μας, άριστες!!
Όπως καταλαβαίνεται, ο μελισσοκόμος, εξαρτάται από τον καιρό, έχει να αντιμετωπίσει την φύση και τους εχθρούς των μελισσοσμηνών και από τους χειρισμούς του.
Πρέπει επειδή, είναι δύσκολη εργασία, που απαιτεί γνώσεις και συγχρόνως εμπειρία, να έχουμε ενημέρωση μόνιμη, από καινούργιες έρευνες και πράγματα, τα οποία ανακαλύπτονται και δεν ξέρουμε!!
Ένα άλλο παράδειγμα:
Πήγα τα μελίσσια μου στην τάδε ανθοφορία ενωμένα κάστρα, αλλά δεν πήγα καλά.
Από την στιγμή της ένωσης ή της προσθήκης εκκολαπτόμενου  γόνου, έχουμε υπόψιν μας, ότι οι μέλισσες θα γίνουν συλλέκτριες, 15 μέρες μετά την εκκόλαψη τους και μέχρι τότε θα τρώνε από τα έτοιμα;
Το ξέρουμε και τα υπολογίσαμε, αλλά όταν τα πήγαμε, δεν ξεκίνησε η ανθοφορία τότε που έπρεπε, με αποτέλεσμα τα μελίσσια, να λιμοκτονήσουν και να τρέχω και να μην φτάνω, μέχρι να καταφέρω, να τα σώσω!!
Οπότε, ο μελισσοκόμος θέλει γνώσεις, στην μελισσοκομική τεχνική, στα μελισσοκομικά φυτά, στις καιρικές συνθήκες και πείρα, ώστε να μπορεί να εκτιμήσει καταστάσεις.
Ξέρουμε ότι δεν μπορούμε από μελίτωμα, να συνεχίσουμε σε μελίτωμα και θέλουν ξεκούραση σε γυρεοφόρα ανθοφορία; 
Έχει αποδειχθεί, ότι ο προγραμματισμός στην μελισσοκομία, είναι βασικός παράγοντας, για μία καλή και παραγωγική, μελισσοκομική χρονιά.
Πρέπει να έχουμε τον στρατό ( συλλέκτριες ) έτοιμες, όταν πρέπει, όχι νωρίτερα, όχι αργότερα!!
Βάζουμε προτεραιότητες, τι θέλουμε πως το θέλουμε και πότε το θέλουμε.
Μέλι, Γύρη, Βασιλικός Πολτός, Παραφυάδες και Βασίλισσες μαζί, δεν μπορεί να γίνει!! 
Πάντα θέτουμε στόχους, με αρκετές εναλλακτικές περιπτώσεις από την στιγμή, που κάτι πάει στραβά.
Δεν υπάρχει τίποτα χειρότερο, να έχω μελίσσια δυνατά και να μην έχω, τι να τα κάνω!!
Πονάει το κεφάλι μου, όταν σκέφτομαι τι θέλει να καταναλώσει ένα 20 αρι μελίσσι, όταν δεν βρίσκει στην φύση!!
Τα έφτιαξα τα μελίσσια 20 αρια, μέσα Μαΐου, για να εκμεταλλευτώ την μελιτοφορία του ελάτου, αλλά δεν....
Η εναλλακτική μπορεί να είναι Τζέρα-Δρυς, πρώιμο θυμάρι ή δεν ξέρω τι άλλο, πρέπει όμως να δουλέψουν αλλιώς την κάτσαμε και εμείς, αλλά και αυτά!!
Ανοίγοντας τα μελισσοκομικά βιβλία διαβάζεις για τεχνικές και μεθόδους μελισσοκομικής εκμετάλλευσης.
Κάνεις ένα κεφάλι καζάνι και στο τέλος,δεν ξέρεις τι πρέπει να ακολουθήσεις.
Εδώ έρχεται η πείρα, που σου λέει τι είναι το καλύτερο αφενός και αφετέρου το καλύτερο για τον τόπο σου.
Το συμπέρασμα σε γενικές γραμμές, γιατί κατάλαβα ότι σας κούρασα, είναι ότι τα καλύτερα, έρχονται σε βάθος χρόνου, η μελισσοκομία δεν είναι μόνο μελίσσια, απαιτεί χρόνο, χρήμα, θυσίες και πολλές γνώσεις, που μαζί με την πείρα και την συνεχή ενημέρωση από έρευνες και νέες ανακαλύψεις μας βοηθούν να γίνουμε καλύτεροι σαν μελισσοκόμοι, αλλά και σαν άνθρωποι!!
Αν στην περιοχή σας, υπάρχει γνωστός, φίλος ή ακόμα και άγνωστος, πεπειραμένος μελισσοκόμος,  που μπορεί και θέλει να σας βοηθήσει, μελισσοκομικά με την πείρα του, να ξέρετε ότι, μόνο όφελος θα έχετε.
Αυτά που γράφονται στα βιβλία, και αυτά που λένε οι έρευνες, από τον επιστημονικό κλάδο, είναι ότι καλύτερο, αλλά είναι, για το τι ισχύει γενικά και δεν περιέχουν τις ιδιαιτερότητες, που μπορεί να υπάρχουν στην περιοχή σου, ενώ πιστεύω ότι οι έρευνες γίνονται, σε άριστες συνθήκες των μελισσοσμηνών και όχι στις δικές μας!!
Ελπίζω, επειδή δεν είμαι συγγραφέας και ενδεχομένως να μην μπορώ να αποδώσω σωστά, αυτά που θέλω να πω, να σας έδωσα να καταλάβετε, ότι η μελισσοκομία χρειάζεται αγάπη, ώστε να μπορέσουμε να αντεπεξέλθουμε στις θυσίες, στον κόπο, στον χρόνο και στα χρήματα που χρειάζεται να χαλάσουμε, ώστε μαζί με πολύ διάβασμα και συνεχή ενημέρωση, να μπορέσουμε να αντεπεξέλθουμε στις αντιξοότητες που υπάρχουν!!                   

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου